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Fire Sci. Eng. > Volume 32(1); 2018 > Article
Fire Science and Engineering 2018;32(1):99-107.
DOI: https://doi.org/10.7731/KIFSE.2018.32.1.099    Published online February 28, 2018.
미세먼지 저감 장치와 관련된 자동차화재의 특징 및 화재원인 입증절차의 분석
이의평
전주대학교 소방안전공학과
Characteristics of the Car Fires Related to a Diesel Particulate Filters and an Analysis of the Process of Proving Fire Causes
Lee Eui-Pyeong
Dept. of Fire Safety Engineering, Jeonju Univ.
요약
디젤자동차에는 배기가스 중 미세먼지의 배출을 줄이기 위해 디젤미립자포집필터(DPF)가 설치되어 있다. 그런데 디젤자동차에서 DPF로 인해 화재가 발생하는 사례가 보고되고 있다. 이 논문에서는 디젤자동차의 배기가스 배출 규제 실태 및 배기가스 저감 장치에 대해 알아본 후, DPF로 인한 자동차화재 사례, DPF로 인해 발화된 경우의 특징, DPF와 관련된 자동차화재 발생 요인과 예방대책 및 화재원인조사 시 고려사항에 대해 분석한다. 그리고 자동차화재 조사와 관련하여 DPF로 인한 화재의 입증절차를 제시한다.
Abstract
Diesel cars employ a diesel particulate filter (DPF) to reduce the discharge of fine dust. However, cases of fires caused by DPFs have been reported in diesel cars. In this study, I examined the regulation of exhaust gas and exhaust gas recirculation in diesel cars. Then, I analyzed cases of car fires caused by DPFs, their characteristics, car fire factors related to DPFs and preventive measures, and their consideration in investigations of the causes of fires. Finally, regarding car fire investigations, this study proposed a process of proving that fires are caused by DPFs.
Key Words: Car Fire, Fire Investigation, DPF Fire, Fire Cause


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