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Journal of Korean Institute of Fire Science and Engineering 1998;12(4):3-12.
Published online December 31, 1998.
인간행동습성과 피난계단의 설계에 관한 연구
이강훈
경남대학교 건축공학과
A Study on Human Behavioral Pattern and the Design of Escape Stair
요약
이 연구는 인간의 중요한 행동습성 중의 하나언 좌회전숨성윷 건축설계에 고려활 경우, 고총건 불의 지상총 피난계단은 좌회전계판(피난층으로 내려갈 때 좌회전하여 내려가도록 설계원 계딴) 으료 설계하는 것이 재실자가 보다 더 안전하고 빠료게 피난하는 데 효과적이라는 것윷 현장조사 및 실험을 통하여 규명하고자 한 것이다. 2 20충 규모의 고층건불윷 이용하여 펴난자가 펴난총으로 내려갈 때의 펴난속도를 측정한 결과, 오른손잡이의 경우는 좌회전계단의 사용이 우회전계탄(피난층£로 내려갈 때 우회전하여 내려가 도흑 설계된 계란)의 사용시보다 편하고 빠른 반면, 왼손잡이의 경우는 우회전계란의 사용이 좌회 전계딴의 사용시보다 편하고 빠르다는 것윷 확인하였다, 그려고 우려나라논 94% 이상의 사람이 오른손잡이인 것으로 조사되었다 그러나 현재 우려나라 고층건울의 지상총 펴난계단은 조사결과 7 76% 이상이 우회전계딴임을 알 수 있었다. 이렇게 잘못 설계원 펴난계딴의 실태를 감안해 볼 때 이의 시정을 위해서는 판원볍규의 피난계딴 구조기푼에 고총건물의 지상층 펴난계딴은 좌회전계 딴요로 설계하도록 규정할 펼요가 있다.
Abstract
The purpose of this study is to examine that the escape stair of high-rise buildings has to be designed as a left-handed stair(a stair being designed to turn left whicle we go down the ground floor) judging from fire-safety point of view. Most of Korean people are right-handers. In case of right-handers it was found that the occupant's escape speed using a left-handed stair is more convenient and fast than of a right-handed stair(a stair being designed to turn right while we go down the ground floor). But most of the escape stair of high-rise buildings in Korea was designed as a right-handed stair. The fire code therefore should be provided that the escape stair of high-rise buildings should be a left-handed stair.
Key Words: human behavioral pattern, design, escape stair, escape speed


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