J. Kor. Inst. Fire Sci. Eng. Search

CLOSE


Journal of Korean Institute of Fire Science and Engineering 2009;23(2):67-77.
Published online April 30, 2009.
초등학생 소방안전교육의 활성화 방안에 관한 연구 - 경기도 고양소방서 소방과학교실을 중심으로 -
현성호, 차정민, 송윤석, 박경효
1경민대학 소방행정과2경민대학 소방행정과3한국외국어대학교 국정관리연구소4서울시립대학교 행정학과
A Study on the Measures for Activating the Fire Fighting Safety Education of Elementary School Students - Focusing on the Fire Fighting Science Class of Gyeonggi-do Goyang Fire Station -
Hyun Seong-Ho, Cha Jeong-Min, Song Yun-Suk, Park Kyung-Hyo
요약
본 연구에서는 어린이 안전교육 분야 중에서 소방안전교육을 중점적으로 다루고자 한다. 이에 먼저 소방안전교육의 이론적 배경을 고찰하였고, 초등학교 안전사고현황과 사례를 분석하였으며, 현재 경기도 고양소방서에서 실시하고 있는 초등학교 소방과학교실을 중심으로 소방과학교실의 교육개요 및 현황, 교육 목적 및 내용, 그리고 소방과학교실에 참여한 초등학생들과 담당교사를 대상으로 설문지를 통한 만족도 조사를 실시하였다. 이러한 연구를 바탕으로 향후 화학이나 물리의 과학에 기반을 두고 있는 소방관련 화학 실험을 일반 및 청소년에게도 보급하여 자연스러운 소방교육 및 홍보 관련뿐만 아니라 학습과 소방상식을 동시에 직접 체험하는 즐거움(fun)과 놀라움(surprise)이 있는 프로그램으로 새로운 소방교육 홍보영역을 개발함으로서 우리나라 초등학교 소방안전교육의 활성화 방안에 관하여 대안을 제시하고자 하였다.
Abstract
The purpose of this study is to deal with fire fighting safety education primarily among the fields of child safety education. So, first of all, this study considered the theoretical background of fire fighting safety education. And this study analyzed the present state and cases of safety accidents in elementary schools. And by focusing on the fire fighting science class for elementary schools which Gyeonggi-do Goyang fire station is executing now, this study analyzed the educational outline, present state, educational goal, and content of fire fighting science class, and conducted the satisfaction survey through questionnaire over the elementary school students participating in fire fighting science class and the fire fighting officers in charge of fire fighting science class. On basis of this research, by developing the new field of fire fighting education and publicity into the program which can diffuse the fire fighting-related chemical experiment based on the science of chemistry and physics in the future and so provide the pleasure and surprise of experiencing directly not only natural fire fighting education and publicity but also learning and the common sense of fire fighting, this study tried to present the alternatives about the measures for activating the fire fighting safety education in elementary schools.
Key Words: Fire fighting safety education, The fire fighting science class
TOOLS
Share :
Facebook Twitter Linked In Google+ Line it
METRICS Graph View
  • 462 View
  • 6 Download
Related articles in Fire Sci. Eng.


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
Room 906, The Korea Science Technology Center The first building, 22, Teheran-ro 7 Gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of Korea
Tel: +82-2-555-2450/+82-2-555-2452    Fax: +82-2-3453-5855    E-mail: kifse@hanmail.net                

Copyright © 2024 by Korean Institute of Fire Science and Engineering.

Developed in M2PI

Close layer
prev next