수치해석을 통한 노후 지하철 역사 내 열차 화재 시 제연모드 개선에 관한 연구 |
김효규, 백두산, 유용호 |
1(주)주성지앤비 2(주)주성지앤비 3한국건설기술연구원 화재안전연구소 |
Numerical Study on the Improvement Heat and Smoke Control System in Old Subway Station on Train Fire |
Kim Hyo-Gyu, Baek Doo-San, Yoo Yong-Ho |
1Jusung G&B Inc. 2Jusung G&B Inc. 3Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology |
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요약 |
지하철은 정해진 노선에서 한 번에 많은 인원들을 수송시킬 수 있으며 철로와 역사가 지하에 있기 때문에 지상의 공간을 효율적으로 사용할 수 있는 장점이 있다. 하지만 2003년 2월 18일 발생한 대구지하철 화재참사처럼 불특정 다수가 이용하는 지하철에서 화재가 발생할 경우 많은 사상자가 발생할 수 있다. 선행연구에서 측정실험을 실시한 결과, 지하철 역사에 설치된 제배연설비의 성능이 현저하게 저하된 것을 확인하였다. 따라서 본 연구에서는 선행연구의 실험 결과를 바탕으로 3차원 수치해석을 통해 화재 발생 시 제연모드에 따른 열기류 및 CO의 유동을 확인하였다. 그 결과 노후화된 제연설비로는 승강장 피난 시간기준인 4분 동안 기준치 이하의 열기류의 온도를 유지하지 못하였으며, 승강장 상부에 대배기구를 추가하여 배연성능을 강화시킨 경우 4분 동안 기준치 이하의 CO농도와 열기류의 온도를 유지시킬 수 있는 것으로 나타났다. |
Abstract |
The subway can transport a lot of people at a certain route at once, and the railway and the platform are underground, so it is advantageous to use the ground space efficiently. But If a fire occurs in a subway that is used by an unspecified number of people, such as the Daegu Subway Fire Disaster, many casualties can occur. As a result of the previous research, it was confirmed that the performance of the ventilation system of the old subway platform was remarkably degraded. Therefore, in this study, based on the experimental results of the previous research, we confirmed the flow of the hot and CO flows according to the ventilation mode in the case of fire by three - dimensional numerical analysis. As a result, it was found that the old ventilation system could not maintain the hot air temperature below the reference value for 4 minutes based on the evacuation time of the platform, and when the ventilation performance was enhanced by adding Oversized Exhaust Ports at the upper part of the platform, And the temperature of the heat flow can be maintained. |
Key Words:
Subway Platform, Performance Based Design, Smoke Control System |
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