J. Kor. Inst. Fire Sci. Eng. Search

CLOSE


Journal of Korean Institute of Fire Science and Engineering 2007;21(4):72-80.
Published online December 31, 2007.
화재조사자의 교육실태 및 개선방안에 관한 연구
최돈묵, 박창우, 인세진, 이창우
1경원대학교2중앙소방학교3우송대학교4한국싸이버대학교
A Study on the Actual Education Condition and Improvement Program of Fire Investigator
Choi D.M., Park C.W., In S.J., Lee C.W.
요약
화재원인을 과학적으로 규명할 수 있는 화재조사자를 양성하기 위해서는 전문적이고 체계적인 교육프로그램 개발과 반복적인 재교육이 가장 중요한 인자이다. 본 연구는 화재조사교육과정의 운영상 문제점 등에 대하여 설문조사를 통하여 분석하고 국내 외 화재조사 전문교육기관의 교육과정 운영 실태 등을 비교 분석하여 교육효과에 영향을 미칠 수 있는 교육과정, 교육방법, 교육생 선발 방법 및 효과적인 활용방안 등의 문제점에 대한 해결방안을 제시하였다.
Abstract
In order to breed fire investigators, can scientifically find out the truth of fire causes, the development of special and systematic education programs and the repetitive retraining are the most important factor. In this study, the working problems of curriculum for fire investigation course were analyzed through the survey. The curriculum and management status of domestic and foreign professional fire investigation education authority were compared and analyzed. And we suggested that the possible solutions to the problem, which can affect on the education effects, curriculums, training methods, selective methods, and effective applying method.
Key Words: Fire investigator, Fire cause, Special and systematic education program


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
Room 906, The Korea Science Technology Center The first building, 22, Teheran-ro 7 Gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of Korea
Tel: +82-2-555-2450/+82-2-555-2452    Fax: +82-2-3453-5855    E-mail: kifse@hanmail.net                

Copyright © 2024 by Korean Institute of Fire Science and Engineering.

Developed in M2PI

Close layer
prev next