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Journal of Korean Institute of Fire Science and Engineering 2009;23(6):57-65.
Published online December 31, 2009.
미분무 소화시스템을 이용한 철도차량 실물화재 진압실험
최병일, 한용식, 도규형, 김명배, 이동찬
1한국기계연구원2한국기계연구원3한국기계연구원4한국기계연구원5한국철도기술연구원
Fire Suppression Tests for a Train Using Water Mist Systems
Choi Byung-Il, Han Yong-Shik, Do Kyu-Hyung, Kim Myung-Bae, Lee Dong-Chan
요약
미분무 소화시스템을 이용하여 철도차량 내부 화재진압 실험을 수행하였다. 실험차량은 실물 철도차량이며, 화재시나리오는 표면화재 1종, 유류화재 1종, 그리고 미분무 소화시스템에 의한 화재 공간 내의 공간 냉각 능력을 조사하기 위한 차폐화재 1종 등 총 3종이었다. 실험에 사용된 소화시스템은 6종으로, 일정압력을 가지는 소화시스템 5종, 질소가압 압력용기로부터 분사되는 소화시스템 1종이다. 실험 결과 미분무 소화시스템이 철도 차량 내부의 화재를 효과적으로 소화시키거나, 소화가 되지 않더라도 우수한 공간 냉각 능력으로 화재 피해를 최소화할 수 있음을 알았다.
Abstract
Fire suppression tests are carried out for a train car using water mist systems. Three kinds of fire scenario applied to the real-scale train car are a surface fire representing car combustibles, a oil pool fire pretending an oil spill and a blocked fire for evaluation of space-cooling capacity. Five fixedpressure water mist systems and one self-contained water mist system with nitrogen gas are used for fire suppression experiments. Almost water mist systems can extinguish effectively train car fires, and fire-control capability of the system is seen due to the space cooling.
Key Words: Water mist system, Train car, Fire suppression, Space cooling, Blocked fire


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