Fire Sci. Eng. Search

CLOSE


Fire Sci. Eng. > Volume 28(5); 2014 > Article
Fire Science and Engineering 2014;28(5):80-88.
DOI: https://doi.org/10.7731/KIFSE.2014.28.5.080    Published online October 31, 2014.
신임소방공무원의 교육 만족도에 관한 연구
채진, 고기봉
1경기도소방학교
2강원소방본부
A Study on the Education Satisfaction of Entry-Level Firefighters
Chae Jin, Go Gi-Bong
1Gyeonggi Fire Service Academy
2Gangwon Fire Headquarters
요약
본 연구는 신임소방공무원의 교육과정에 참여한 예비소방공무원을 대상으로 교육만족도에 대한 조사 연구를 통해 그들의 교육만족 요소 중에서 어떤 요소가 교육과정에 유의미한 영향을 미치는지를 살펴보고, 교육과정의 만족도를 향상시킬 수 있는 효과적인 방안을 제시하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 신임소방공무원의 교육 만족도에 영향을 미치는 독립변수로는 교육환경, 교육내용, 교수, 교수-교육생 관계, 교육생 동료관계 등으로 설정하였다. 연구의 분석결과를 바탕으로 다음과 같이 정책적 제언을 제시한다. 신임소방공무원 교육의 전이효과를 가져올 수 있어야 하고, 다양한 방법을 시도할 수 있도록 수요자 중심교육이 이루어져야 한다. 또한, 교육생과 교수와 상호 공감할 수 있도록 감성 교육을 활성화하고, 교수는 전문성 향상을 위해 끊임없이 정진해야 하며, 다양한 분야의 융복합적인 교육이 이루어져야 한다.
Abstract
The purpose of this study is to present an effective plan that can improve satisfaction of curriculum for preparatory firefighters who participated in a course for entry-level. It also aims at examining which elements have a significant effect on curriculum is what satisfises the entry-level firefighters through survey and research for education satisfaction. Independent variables influencing education satisfaction of entry-level firefighters include training facilities, training contents, instruction, relationships between trainers and trainees and relationships between trainees. Suggestions in terms of policy based on analysis of this study are as follows. Transfer effect of training for entry-level firefighters should be produced. Demander centered training should be given so that various methods can be attempted. In addition, sensibility training should be boosted through mutual sympathy between trainees and trainers and trainers should make constant effort to improve expertises, multidisciplinary training of various fields should be given.
Key Words: Entry-level firefighters, Satisfaction degree of education, Transfer effect, Sensibility education, Multidisciplinary science


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
Room 906, The Korea Science Technology Center The first building, 22, Teheran-ro 7 Gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of Korea
Tel: +82-2-555-2450/+82-2-555-2452    Fax: +82-2-3453-5855    E-mail: kifse@hanmail.net                

Copyright © 2024 by Korean Institute of Fire Science and Engineering.

Developed in M2PI

Close layer
prev next