J. Kor. Inst. Fire Sci. Eng. Search

CLOSE


Journal of Korean Institute of Fire Science and Engineering 2004;18(1):37-41.
Published online March 31, 2004.
초등학교 교사의 소방안전의식에 관한 연구 -영주시를 중심으로-
방창훈
경북전문대학 소방안전관리과
A Study on the Recognition of Elementary Teacher on Fire Safety : Focusing on Yeongju city
요약
본 연구는 초등학교 교사의 소방안전에 관한 의식을 조사하여 초등학교에서 소방안전교육이 효율적으로 이루어질 수 있도록 하기 위하여 수행되었다. 설문조사는 영주시 초등학교에 재직 중인 교사 203명에 대하여 2003년 9월 5일부터 9일까지 실시되었으며, 다음과 같은 결론을 얻었다. 교사들은 소방안전교육의 필요성은 매우 인식하나 수업비중은 조금 낮게 생각하며, 실제적인 교육은 더욱 낮게 이루어지는 것으로 나타났다. 교사들은 안전교육 분야 중 교통안전을 가장 중요하게 여기며, 다음으로 놀이안전, 시설물안전 및 소방안전 순으로 중요하게 생각하였다. 교사들은 소방안전교육에 따른 어려움으로 관심부족(36.0%), 자료 또는 시간 부족(31.5%) 등을 들었으며, 효과적인 소방안전교육을 위한 요구사항으로는 소방안전전문가의 초청교육(62.1%), 교육자료의 개발 보급(10.3%) 등이었다.
Abstract
The purpose of this study is to help the education of fire safety in elementary schools be given effectively by teachers through the investigation of their recognition on fire safety. To achieve the purpose, 203 elementary school teachers in Yeongju city were interviewed for 5 days from Sep. 5 to 9, 2003. The results of this study are as follows; Teachers recognized the education of fire safety to be very necessary, but they gave less consequence to it relatively and classes for fire safety were done quite a little in actual education. Teachers put the traffic safety on the top in the list of safety education and play safety, facility safety and fire safety follows it in order. Teachers stated lack of interest (36.0%), lack of material and class hours(31.5%) for the difficulty of the fire safety education and they recognized that a fire safety expert's lecture(62.1 %) and development and propagation of teaching material were required for the efficient fire safety education.
Key Words: Fire safety, Elementary school


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
22, Teheran-ro 7-gil, Gangnam-gu, Seoul 06130, Republic of Korea
Tel: +82-2-555-2450    Fax: +82-2-3453-5855    E-mail: kifse@hanmail.net                

Copyright © 2021 by Korean Institute of Fire Science and Engineering.

Developed in M2PI

Close layer
prev next